fbpx

Kære CEO: Har du noget på hjerte?


Kære CEO,

Jeg vil så gerne høre fra dig. Ikke i Berlingske Business, en pressemeddelelse eller i et interview på TV2 News om årsregnskabet, som din kommunikationschef har preppet dig på.

Jeg vil gerne høre fra dig. Sådan rigtigt.

Uanset hvilken personlighed, du har, er der en forventning om, at du går forrest som leder og sætter en klar retning for den virksomhed, du står i spidsen for – ikke blot via et strategipapir og lejlighedsvise presseklip, men at du er din virksomheds største og bedste ambassadør. I dag er det social media, som er spillepladen til netop det. Og det er ikke bare noget jeg siger. Det gør din omverden, dine medarbejdere og forbrugere også:


86% af offentligheden mener, at CEOs skal engagere sig direkte i debatten (1)
80% af medarbejdere foretrækker at arbejde for en social CEO (2)
61% af kunderne er nemlig mere tilbøjelige til at købe fra virksomheder, hvis værdier og lederskab er kommunikeret på social media (2)


Lige nu kan 50% af befolkningen (1) ikke nævne navnet på en eneste CEO, så du har mere eller mindre et blankt papir til din rådighed.


Jeg tænker, at der er tre bekymringer, som muligvis holder dig tilbage fra en ellers fornuftig beslutning, så lad os få talt om dem.

Du tror måske, du er for kedelig og karismaløs til social media?

Du behøver hverken at være Richard Branson på et surfboard eller Ole Henriksen for at brænde igennem. Du behøver blot at have noget på hjerte. Og hjerte er kodeordet. Du har hobevis af medarbejdere, der kan tage sig af tallene, strategierne og risikoanalyserne. Men der er kun én, som kan være mennesket bag, og det er dig.

Du er bange for at begå fejl?

Jeg forstår godt, hvis det kan gøre dig lidt nervøs. Jeg beder dig trods alt om at give et stykke af dig selv som menneske. At invitere mig ind forbi privatsekretæren, pressechefen og pr-afdelingen. Helt ind til skrivebordet, hvor du skal fortælle mig om dine mål for virksomheden, om det forhold, du gerne vil have til dine kunder, om den forskel, du vil skabe i verden.


Men hvad nu, hvis du begår fejl? Hvis du laver en kæmpe shitstorm?


Social media er en markedsplads med samtaler, der udspiller sig, ligegyldigt om du deltager eller ej. 96% af dem, der taler om dit brand på sociale medier, følger slet ikke brandets profiler, og 80% af dit brands content går direkte hen over hovedet på dem (3). For sagen er, at mennesker ikke taler med brands. De taler med andre mennesker, og dem er du et af. Muligheden for at nå ud i dialoger, hvor dit brand ikke er inviteret, opvejer langt risikoen for at lave en menneskelig fejl.

Er social media for useriøst?

Er social media ikke bare kattebilleder og beautybloggere? Nej, det er dine stakeholders primære platform for at engagere sig i emner, der betyder noget for dem. En disciplin du underperformer gevaldigt i – både at engagere dig åbent og klart vise, hvad der betyder noget for dig. Faktisk er der et 25% gap mellem omverdenens forventninger til dit engagement, og hvordan du faktisk performer (1).


Det er nødvendigt, at du er i stand til at møde dine stakeholders i øjenhøjde og på de platforme, hvor deres meninger dannes i dag. Hvis du kan det, ses det på bundlinjen: Det anslås, at tæt på 50% af virksomhedens markedsværdi har direkte sammenhæng med CEOens omdømme (4).

Kom i gang

Det første du skal gøre er at kigge indad og finde ud af, hvad der virkelig betyder noget for dig. Hvis det stemmer overens med dit brands værdier og din målgruppes interesser, så har du fundamentet for at komme i gang med en personlig social media strategi.


Strategien giver overblik over, hvilke emner du skal eje i den sociale dialog; hvilke platforme du skal være aktiv på; og hvilke typer af content, der bedst udfolder din sociale tilstedeværelse.


Og så skal du selvfølgelig sætte nogle konkrete KPIer for din indsats. Og bare rolig, det kan du sagtens binde an med. For hvis der er noget, der virker, så er det mennesker, der tør stille sig frem på måtten med noget på hjerte.


Hvis du vil have hjælp til at komme i gang, så tag fat i mig. Jeg arbejder dagligt med at udforme klare strategier for både brands og enkeltpersoner på social media. Og jeg sørger også for, at de kommer videre fra strategipapiret og ud i virkeligheden – der hvor mennesker taler med mennesker.


Venlig hilsen,
Anne


Kilder:
1: Edelman Trust Barometer, Global Report, 2016
2: The Social CEO, Weber Shandwick
3: Brightedge Content Engagement report, 2015
4: The CEO Reputation Premium, Weber Shandwick