Opgave

Vi skulle øge kendskabet til risikoen ved ulovligt fyrværkeri. Målet var at adfærdspåvirke målgruppen direkte og indirekte, og dermed gøre ulovligt fyrværkeri socialt uacceptabelt.

sikkerhedsstyrelsen-case-ulovligtkrudt-viuals1sikkerhedsstyrelsen-case-ulovligtkrudt-visuals2

Annoncer hvor man kunne SMS’e og få den uhyggelige lydside.

Indsigt

Unge mænd mellem 15 og 35 år har hørt det hele før. Det belærende, det lovmæssige, formaningerne og de gode råd. Men det hele preller af på ungdommens arrogance og lystbetonede adfærd. Derfor skal kommunikationen gøre lidt ondt på målgruppen, men især på alle dem omkring målgruppen.

Loading the player…
Loading the player…

Loading the player…

Filmportrætter som social media content af mennesker som på den
ene eller den anden måde rammes af ulykker med ulovligt fyrværkeri

Løsning

Med budskabet ”Ulykker med ulovligt krudt rammer ikke kun dig selv” demonstrerer vi, at en ulykke rammer langt flere, end dem som kommer fysisk til skade. Det gør vi ved at dramatisere det ikoniske øjeblik, hvor en nær pårørende bliver ramt af nyheden om, at fx deres søn er kommet ud for en alvorlig ulykke.

sikkerhedsstyrelsen-case-ulovligtkrudt-laptop

Kampagnesite med tankevækkende indhold, gode råd og skolekit

Resultat

På bare 14 dage fik kampagnen mere end 7,4 mio. eksponeringer på Spotify, YouTube, Facebook og udvalgte sites. Næsten en halv mio. mennesker klikkede på vores bannere og oplevede, hvordan det er at blive ringet op af politiet eller hospitalet, når ulykken rammer – svarende til en klikrate på hele 9 %. Få Facebook valgte mere end 400.000 at se vores film, og næsten 5.000 delte det alvorlige budskab med venner og familie. Kampagnen fik desuden massiv presseomtale, og som kronen på værket oplevede vi ingen dødsfald i 2015 forårsaget af ulovligt fyrværkeri.

Få mere information om vores arbejde for Sikkerhedsstyrelsen.
Download casen