Er dit brand til one-night-stands?

Af Social Strategist, Anne Thorsø Sørensen

Det føles fantastisk at trække i festtøjet og forføre sin målgruppe med en svulmende kampagne. Men vil du bygge et reelt kundeforhold, skal du fokusere mere på hverdagens trummerum og være generøs nok til at møde op og tage del i dine kunders liv på den lange bane.

Hvilken salgskampagne skal vi køre hen over sommeren? Den replik i marketingafdelingen markerer den forkerte start på ethvert kundeforhold. Eller ethvert kærlighedsforhold for den sags skyld. For sammenligner man de to, er der faktisk mange ligheder mellem kærlighed og markedsføring.

 

Kærlighed og kundeforhold

I kærlighedens verden er replikken fra marketingafdelingen på linje med de første strofer i en Gulddreng-sang: Der’ så mange svin i byen og jeg er en dem. Jeg vil gøre alt for at bli’ din nye bedste ven.

Den er kortsigtet og taktisk, og den glemmer det grundlæggende spørgsmål, som ægte kærlighed og god markedsføring bygger på: Hvordan opfører du dig over for en, du gerne vil have en vedvarende relation til?

 

Kampagner er dit brand i pailletkjole

Jeg kan sagtens hjælpe dig med at finde på en lækker sommerkampagne. Vi kan finde på alle mulige smarte taktikker, PR-stunts og funky film. Og vi kan fyre den af med virtual reality og bygge en chatbot. Men hvis du ikke først har overvejet, hvilken forskel, du gerne vil gøre for dine kunder på den lange bane – og hvordan din kampagneide spiller ind i den strategi – så kommer de til at være ret ligeglade med, at de nu kan opleve dit produkt i 3D.

Kampagner er dit brand i pailletkjole, der hiver one-night stands hjem på et kødmarked af illoyale forbrugere. Når vi trækker kampagnetankegangen ned over markedsføring, så er det nemlig svært at tage hensyn til målgruppens hverdag, for den fortsætter jo som bekendt efter kampagnen er slut. Og der er stadig behov, som skal opfyldes, når sommeren er ovre og hverdagen rammer.

 

Husk hverdagen

Mit ønske er ikke, at brands skal smide pailletkjolerne og de store ideer, men at vi husker at tænke på hvilket kundeforhold, vi ønsker at udvikle. Hvad er det for et univers, vi ønsker at invitere vores kunder ind i? Hvilke udfordringer, behov eller bekymringer har de, som vi kan adressere for på den måde at gøre os fortjente til mere end et hurtigt blik?

Tilstedeværelse i hverdagen er en generøs og langsigtet tilgang til markedsføring og den giver mening, fordi vi er til stede på kundernes præmisser og ikke kun for en aften. Tilstedeværelse er langvarige forhold med glimmer på, modsat kortvarige glimmerbomber, der efterlader et krater af tomhed.

 

To brands der glimrer med tilstedeværelse

Vi arbejder med to brands, som virkelig har omfavnet deres målgruppers hverdag med content og initiativer, der opbygger relationer.

Coca cola er med deres stærke tradition for content marketing et godt eksempel på et brand, der bygger langvarige forhold. Og deres nye initiativ, Coke TV, er et godt eksempel. Her har YouTubere frie tøjler til at skabe et univers af indhold, der aktivt inddrager målgruppen uge efter uge, samtidig med, at de bygger brandet for en ny generation af læskedrikkere.

Et andet eksempel er Forsvaret, som hele tiden er til stede, i øjenhøjde og besvarer spørgsmål på brandets sociale kanaler. En tilstedeværelse, der i høj grad er takket være Forsvarets stolte medarbejdere, som du kan møde på for eksempel Kadetliv og Forsvarets Uddannelser. Og med den tilstedeværelse har Forsvaret en unik mulighed for at lytte og opdage spørgsmål og barrierer hos målgruppen i forbindelse med at søge en uddannelse i Forsvaret. Behov, der afføder nye hverdagsinitiativer som for eksempel et CV-tool, der giver potentielle ansøgere på Officersuddannelsen overblik over, hvad en uddannelse i Forsvaret gør ved karrieren. Eller en forberedelsesskole til pilotansøgere på Snapchat, content om afprøvning, der viser sig at være den største bekymring hos ansøgere overhovedet eller appen, Træn med Forsvaret, der hjælper dig med at blive klar.

Sæt en anden plade på

Lad være at sætte så stort et fokus på kampagnerne. Fokuser i stedet på kontinuerlig og relevant tilstedeværelse i hverdagen. I den hverdag, hvor der er tid til at udvikle et reelt forhold. Det er der prøven står. Præcis som i kærlighed.

Og sæt nogle af de gamle dyder på pladespilleren: Have I told you lately that I love you? Have I told you there’s no one above you?