Skal Carsten fra indkøb virkelig være brandambassadør?

Af Social Strategist, Anne Thorsø Sørensen


Ja, det skal han. Influencermarketing boomede i 2016 og det kommer til at fortsætte i 2017. Men i din søgen efter YouTubere og bloggere til at kommunikere dit brand, så husk også at kigge indad. De største influenter sidder nemlig under dit eget tag.


Men helt ærligt? Hvem gider at høre på Carsten fra indkøb og Bente fra produktudvikling?

Vi tror mest på Carsten og Bente

Spørger man kunderne, er der en hel del, der er interesserede. De ser medarbejdere som de mest tillidsvækkende, når det kommer til at kommunikere, hvad dit brand står for. Og det gælder hele pladen af emner: Lige fra innovation og synspunkter på din industri til CSR og arbejdsmiljø (Edelman Trust Barometer, 2017).


Og hvorfor er det sådan? Jo, dine medarbejdere er levende, og er i høj grad med til at forme, hvordan dit brand opleves af kunderne. Det er nemlig medarbejdernes handlinger, som forbrugerne kan engagere sig i: de beslutninger de træffer, de services de udfører, de produkter de opfinder, de værdier de lever efter. Det er i sidste ende Carsten og Bente, der er dit brand. Og hvis du har en stærk kultur, afspejler deres handlinger det brandmanifest og de værdier, du har hængende på opslagstavlen.

Det er ikke meningen, at de skal være perfekte

Men så skal Carsten og Bente vel i hardcore medietræning? Nej, det skal de ikke. For en anden årsag til dine medarbejderes troværdighed er, at de ikke taler som en kommunikationskonsulent. De taler i øjenhøjde og har evnerne til at levere dit budskab på den måde forbrugerne foretrækker: Ligefremt, spontant og med et personligt touch – og gerne gennem social media (Edelman Trust Barometer, 2017).


Jeg har nævnt dem før, men prøv at følge tøjmærkerne Everlane eller Grana på fx Instagram. Se deres Stories, hvor medarbejdere interagerer med kunderne, viser deres hverdag med brandet, deres yndlingsprodukter, og har fået mandatet til at svare – også på de svære spørgsmål. Eller tjek #zapponians #zapposculture ud og se, hvordan online retaileren Zappos kommer til live gennem de mennesker, der er indeni. Zappos træner alle nye medarbejdere i at bruge Twitter, og opfordrer alle til at tweete om, hvad de laver på arbejdet og dele ressourcer, der kan give kunderne værdi.

Bente og Carsten har forbindelserne i orden

En anden god grund til at give Carsten og Bente ordet er, at de har forbindelserne i orden. Vi har i gennemsnit 5.5 social media accounts hver (Global Web Index). Med et konservativt gennemsnit på 150 følgere per profil kan du selv lave matematikken. Et enormt netværk af forbindelser bliver gjort opmærksomme på dit brand gennem dem, de stoler mest på.


Alene her på LinkedIn har medarbejderne gennemsnitligt 10 gange flere connections, end deres virksomhed har følgere (LinkedIn stats 2015). Og hver gang en medarbejder deler seks stykker virksomhedsrelateret content får virksomheden gennemsnitligt seks job views, tre Company Page views og en ny følger (LinkedIn stats 2015). Den slags kan du ikke købe dig til i mediepenge.

Hvad nu, hvis Bente og Carsten dummer sig?

Bente og Carsten kommer med 99% sikkerhed ikke til at være årsag til en shitstorm. Heller ikke selvom din virksomhed er underlagt bunker af regler og regulativer. Hvis du er nervøs for det, skal virksomhedskulturen nok ses efter i sømmene.


Se bare på Forsvaret, som vi arbejder med hos Ogilvy. De beskæftiger sig med noget så vigtigt som rigets sikkerhed, men lader flittigt medarbejdere gå forrest på sociale kanaler. Senest aktiverede de fire piloter i en Pilot Prep School på Snapchat, som i løbet af 2,5 uger fik 1008 følgere og 250 spørgsmål fra følgerne. Et resultat, der vidner om efterspørgslen efter netop denne slags muligheder for at komme i kontakt brands. Hvornår har du sidst oplevet, at folk henvendte sig til dit brand på den måde? Ikke for at klage, ikke for at skulle serviceres. Men fordi, de ønskede en samtale?


Vil du se mere fra Forsvarets medarbejdere, så følg for eksempel Kadetliv på Instagram eller Søværnet for Sejl på Facebook, hvor medarbejdere i Søværnet dokumenterer bådene Thyra og Svanens togt til De Vestindiske Øer.

Kom i gang

  • Definer rollen: Find ud af, hvilken rolle dine medarbejdere skal indtage. Er de meningsdannere, serviceagenter, produktanmeldere, eller blot videreformidlere af virksomhedens content?
  • Vælg dem, der har lyst: Vælg medarbejdere, som er interesserede og har noget på hjerte. Ambassadørskabet skal have fuld energi for at blive en success.
  • Vælg platforme: Definer platforme, hvor medarbejderne skal sættes i spil. Er dit formål med medarbejderne at de skal være tilgængelige for samtaler? Så er 1-1-platforme som Snapchat eller Messenger måske en ide. Eller skal de dele content bredere via LinkedIn, Instagram eller Facebook?
  • Klæd medarbejderne på: Hjælp dine medarbejdere til at forstå, hvordan de bedst producerer content og indgår i dialog via social media. Og hjælp dem på vej med ideer og rammer for formater.
  • Hav tillid: Det kommer kun til at fungere, hvis du udviser tillid. Gå selv forrest og vis, at medarbejderambassadørskab er en del af dit brands kultur.