Ogilvy Anbefaler

Af Head of Planning, Camilla Rannes

A Beautiful Constraint – Adam Morgans

Adam Morgan er forfatteren bag The Pirate Inside og Eating the Big Fish, der satte udfordrerbrands på dagsordenen, og fik brands verden over til at ‘tænke og agere som udfordrere’. Nu har han begået endnu en indsigtsfuld og særdeles praktisk bog, der handler om at forvandle begrænsninger til muligheder. En bog som alle marketingfolk i dag bør læse.

A Beautiful Constraint beskriver, hvordan alle de udfordringer, vi alle står over for i hverdagen, som manglende ressourcer, budgetter eller knowhow, gemmer på muligheder for transformation, der kan forvandle forretningen – eller sætte en distinkt retning på kommunikationen. 

Bogen er baseret på 35 personlige interviews og Adam Morgans erfaring som konsulent. Den er letlæselig og fyldt med interessante eksempler, fra bl.a. Nike, IKEA, Unilever og Formel 1 ingeniører, samt værktøjer og tips hvordan du selv kan arbejde med at vende hverdagsudfordringerne til differentierende muligheder, og få mere ud af mindre. 

Du kan købe Kindle udgaven her – og så er du klar til ferien. Jeg lover dig, at du har lyst til at arbejde med, når du vender tilbage fra ferien. 

 

Anbefalet af Jacob Staalby, Creative Director

One Plus One Equals Three – Dave Trott

Jeg skal være ærlig, men jeg synes vist i virkeligheden ikke, at man skal læse faglitteratur i sin ferie. Man skal man jo holde fri, undlade at tænke på arbejde og få inspiration fra helt andre kanaler end de gængse. Så ud med alle teorierne, analyserne og rapporterne og frem med løgnhistorierne, digtningen og tegneseriehæfterne.

Men… hvis man nu alligevel synes at der skal lidt fagrelevant lekture med op i hængekøjen, så vil jeg personligt anbefale Dave Trott’s nyeste bog “1+1=3”. Dave er reklamemand af den gamle skole, og insisterer på, at vi som reklame- og marketingfolk skal tænke os om. Og så er han vildt underholdende at læse. Hans tekster er korte, knastørre og knivskarpe. Begavede og humoristiske betratgninger om reklamer, markedsføring og kunsten at tjene penge på at tænke anderledes end konkurrenter. Det er en bog, der både får dig til at grine, gør dig klogere og giver lyst til at gå ud og gøre tingene lidt smartere. Altså når du er kommet hjem fra ferien.

Find bogen her

 

Anbefalet af Morten Frederiksen, Managing Director Ogilvy Healthworld

Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman

Nudging har været en af de helt store buzzwords de seneste år. Både i semi-manipulativ kommerciel sammenhæng og i en bredere samfundsmæssig forbedrende kontekst. Den nobelpris-vindende forfatter og professor Daniel Kahneman giver i sin bestseller en grundig og let tilgængelig indføring i vores kognitive systemer og hvorvidt vi bevidst eller ubevidst træffer de beslutninger, der definerer vores adfærd. Bogen er et must-read, hvis man ønsker at dykke ned under overfladen af lufthavnsbøger om emnet.

Find bogen her