DOVEs ideal har gjort en forskel

Af Head of Planning, Camilla Rannes

Da Dove tilbage i 2007 på store billboards spurgte trafikerende om de afbillede kvinder var ’fat or fit’ eller ’wrinkled or wonderful’, var det kickstarten på en kampagne, der ikke kun satte Dove på dagsordenen, men som satte samfundets syn på kvindekroppen på dagsordenen.

Kampagnen, der er udviklet af Ogilvy Toronto, Chigaco, Düsseldorf og London, er baseret på et stærkt ideal. For Dove tror på, verden ville være et bedre sted, hvis det var kvinder forundt at føle sig godt tilpas i deres egen krop. Og fordi der ligger en universel sandhed om mediers urealistiske repræsentation af ’den perfekte kvindekrop’, har kampagnen gået sin sejrsgang verden over (og gør det stadig). Ligesom den har gjort det muligt for Ogilvy kontorer verden over at eksekvere stærkt på samme idé.

Styrken ved kampagnen er dog, at det aldrig bare har været ord. Dove satte handling bag ordene. De gjorde op med brugen af de såkaldte size-zero modeller, lancerede deres anti-age produktserie under navnet Pro-age, etablerede Dove Self Esteem Project i USA, og har i det hele taget gjort en enorm indsats for at få kvinder til at føle sig godt tilpas i egen krop.

Dove Real Beauty, der kører på 10. år, har altid været banebrydende, modig, indsigtsfuld, autentisk og ikke mindst eksemplarisk eksekveret. Og om end Dove ikke har været ene om at ændre vores syn på kvindekroppen, er der bred enighed om, at Dove har været en drivende faktor i den kulturelle bølge, der skyller ind over os, hvor kvinder – unge som ældre – verden over udfordrer og redefinerer ’den perfekte krop’.

Så gør dig selv en tjeneste og læs her hvorfor AdAge har valgt Dove som det 21. Århundredes mest betydningsfulde reklamekampagne.