Vinder til Danish Internet Awards

Vores nye brochurekoncept for Forsvaret blev årets vinder af “INTERACTIVE FILM” i kategorien “CONTENT & ENTERTAINMENT”

Juryen’s begrundelse:
“Prisen gives til en modig og effektiv kampagne, der har gjort det fantastisk på de sociale medier. Filmen udnytter Virtuel Reality rigtig flot og giver brugeren en oplevelse som de ellers ikke kan få, og samtidig sår kampagnen et frø i målgruppen på hvad deres potentielle fremtid kan komme til at byde på. Det giver point at være first-mover i Danmark med denne teknologi, men juryen ser altså gerne at man kan fyre raketterne af til næste år.”

Men hvad var egentlig vores udfordring?

Forsvaret vil gerne i dialog med en yngre målgruppe på 18-24 år for at sikre en stabil tilstrømning af kvalificerede ansøgere til deres mange uddannelser – både nu og fremadrettet. Årligt skal der rekrutteres ca. 5.000 – 7.000 kandidater til godt 40 forskellige uddannelser.
De årlige uddannelsesmesser er en vigtig rekrutteringskanal, og opgaven var oprindeligt at bringe liv til et brochurekoncept, som Forsvaret kunne uddele til de unge på messer og uddannelsesdage.
Men målgruppen er notorisk svær at aktivere og engagere. Og de unikke oplevelser, man får hos Forsvaret, er svære at formidle i en hal eller ved en messestand – for slet ikke at tale om i en brochure.
Derfor skulle vi udvikle en løsning, der kunne engagere de unge både på og uden for messen og få dem til at overveje en fremtid i Forsvaret – og naturligvis sikre os en mulighed for at komme i dialog med potentielle kandidater

1
3

Fra indsigt til løsning

Det oftest stillede spørgsmål, som Forsvaret får fra de unge på messerne, er: ”Hvordan er det egentlig at være i Forsvaret?”
Det besluttede vi os for at give dem svar på med et helt nyt medie, der modsat en brochure, kunne give den fuld knald på alle de oplevelser, der rykker ved en uddannelse i Forsvaret:
Vi producerede 360°-film og inviterede messedeltagere til at se deres fremtid i Forsvarets tre værn – i Flyvevåbnet, i Hæren og i Søværnet.
For at gøre oplevelsen mere intens, uddelte vi specialfremstillede VR-briller. Dels så målgruppen for alvor kunne mærke, hvordan det er at flyve i F16 fly, køre i kampvogn og blive søsat fra et krigsskib, og dels for at give dem et produkt med hjem fra messen, der havde en helt anden gemmeværdi end en brochure.
Parallelt med den fysiske aktivering på messerne aktiverede vi også 360°-filmene på Facebook, hvor den nye feature for nylig er blevet introduceret. Her gav vi en udvidet målgruppe mulighed for at køre i kampvogn, flyve i F-16 fly og sejle med krigsskib, og fik derved formidlet content i et nyt, egangerende format, som fik stor opmærksomhed hos målgruppen/p>

Resultater

De unge på messerne fik med vores utraditionelle brochure et anderledes og moderne indtryk af forsvaret. Derudover lancerede vi Facebook 360 graders videofunktion lige på rette tid, hvilket gav vores content et ekstra boost. Man siger, at en video på Facebook som hovedregel får 300 % mere interaktion fra brugeren end ikke-video indhold. Med den nye 360 graders video på Facebook er mulighederne for produktion af videomateriale begyndt at bevæge sig i retning af interaktivitet og virtual reality, og de indledende resultater med videoformatet som annoncering er lovende. Her har vi for godt 30.000 kr. kunne nå ud til en million mennesker, med knap 500.000 afspilninger. Derudover blev det til 6.000 likes, 2.366 kommentarer og 1.072 delinger, samt en masse sign-up til vores nyhedsbrev.

mobil 1

Tips til tanke

Det er vigtigt at have formålet for øje og ikke lade sig forblinde af den seneste teknologi. Bare fordi det nu er muligt at lave 360 graders film, er det ikke altid sikkert, det er det rigtige at gøre.

Det skal være interessant og med store vidder for at få det optimale ud af oplevelsen.

Så tænkt altid over, hvad det skal bruges til fra starten. Her havde vi to formål; at skaffe permissions og give en oplevelse af, hvad forsvaret tilbyder.

Loading the player…