Vores officerskampagne blev kåret som en af årets mest effektive

Det er aldrig sket før, at de øverste chefer i Forsvarsministeriets Personalestyrelse har inviteret medarbejdere på portvin og kransekage. Men det gjorde de, da resultaterne af rekrutteringskampagnen rullede ind.

Forsvarets egen målgruppeanalyse, baseret på undersøgelser fra COWI og Epinion, konkluderede, at ”selv med ihærdig indsats” ville det blive meget vanskeligt at tiltrække mere end 120 ansøgere – dvs. godt halvdelen af det nødvendige produktionsmål. Den nye målgruppe af unge akademikere kunne slet ikke se sig selv i Forsvaret. For dem var Forsvaret lig med hård fysisk træning og kæft, trit og retning – noget nær det modsatte af det akademiske miljø.
opslagstavle-forsvaret-tavle

Den afgørende indsigt bag kampagnen var, at vi kunne nå den nye målgruppe gennem en samtale om ledelse – et emne, der i høj grad interesserede dem, og som Forsvaret ved en masse om. I modsætning til, hvad mange tror, er ledelse i Forsvaret en human disciplin med nuancerede refleksioner. Forsvaret har meget at tilbyde unge, ambitiøse mennesker, der drømmer om at blive morgendagens ledere.

Resultaterne gav genlyd i hele Forsvaret: Der kom 293 kvalificerede ansøgere til de nye officersuddannelser. Det overgik langt forventningerne om højest 120 ansøgere og lå solidt over det ambitiøse mål på 220 kvalificerede ansøgere. Derudover blev Forsvarets image løftet: Før kampagnen mente 36 %, at Forsvaret var en akademisk uddannelsesinstitution, efter kampagnen gjaldt det 49 %. Og hele 58 % så Forsvaret som en god uddannelsesinstitution, før var tallet 48 %.

Udover at nå målsætningen og har et solidt til opfølgningen, der løber af stablen i starten af det nye år, fik vores kampagne både International og national anerkendelse i form af en ECHO Award i Boston og seneste en Advertisning Effectiveness Award, læs juryens bedømmelse her

Omtale i pressen

Berlingske: Overraskende mange vil være officer
Børsen: Kampagne uden krudt og kugler